ZERO WASTE TIPY A TRIKY/ KOZMETIKA

Milé a milí, vítam Vás prvým článkom zo série (dúfam) s tipmi z mojej vlastnej skúsenosti na tému zero waste (alebo nie nutne zero, lebo všetci vieme že dosiahnuť nulu je dnes takmer nemožné). Tentokrát to bude na tému kozmetiky, ale to neznamená že tento článok je len pre ženy. Naopak! Búrame stereotypy a navyše všetky uvedené produkty sú vhodnými alternatívami pre kohokoľvek. Namiesto "poradťe sa so svojím lekárom", sa poradťe radšej sami so sebou a vyberte si to čo je Vašej pleti, vlasom, zubom, nosu, ale aj srdcu najmilšie. Tak teda príjemné a inšpiratívne čítanie a posledný Júlový týždeň Vám želá,

Linda <3

 #TELO
Mydlo
Sprchovanie (sa) je jedna z najčastejších aktivít, čo sa starostlivosti o seba samého (samú) týka. Každý sa rád osprchuje po namáhavom dni v práci, po športovej či inej fyzickej aktivite, na letnom festivale v horúčave, či na dovolenke po kúpaní. Na sprchovanie som ako milióny iných ľudí používala dlhé roky (takmer celý život) klasické sprchové gély. Lebo tak ukazovali v reklame, lebo tak to robili všetci ľudia naokolo. Aj keď niekde veľmi hlboko mám zakorenenú spomienku, že ma ako malé dieťa umývali aj mydlom (v takej tej vaničke). Každopádne, na mydlo (mydlá) som prešla pred vyše rokom. Tak nejak neplánovane. A určite neľutujem, dokonca teraz na mydlá nedám dopustiť. Mojím favoritom je zatiaľ Santalové drevo od Slovenskej značky Vonai. Tá vôňa a účinky sú jednoducho wau! <3
P.S.: o mydle vtipne spieva Braňo Jobus s Karpatskými Chrbátmi a deti v Pallo myllo vella umyvalla :D :)

Pleťový olej
Je naozaj milión produktov na trhu, ktoré sľubujú dokonale hebkú a hydratovanú a neviem ešte akú pokožku. Krémiky na prsty, na dlane, na nohy, na zadok a mohli by sme pokračovať do nekonečna. Podľa môjho názoru je to trochu na hlavu...ale každý podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia. Aj krémy som používala (a ešte posledné kvapky dopoužívavam), lebo nemám a nikdy som nemala rada pocit suchých rúk. Ale už viac nechcem a nepotrebujem. Totiž takto. Existujú oleje, asi milión druhov tých základných (tzv. nosných) a potom esenciálne. A je to úplne fascinujúca vec. Až priam taká alchýmia. No tak som si zisťovala a takýto vlastný olej na tvár (a aj telo) som si vyrobila. Zo základného oleja (mandľový), esenciálneho oleja (mandarinka) a byliniek (medovka,...) zo záhrady mojej maminy, ktoré som "macerovala". Akože z chémie som vždy mala horšie známky a ničomu som nechápala, ale dnes vďaka internetu a dostupnej literatúre je možné že aj taký analfabet chémie ako som ja, si namieša vlastný olej! A čo je na tom najviac super? Okrem ekologického faktoru aj ten zdravotný. Jednoducho, ak by som omylom ten olej akýmkoľvek spôsobom "zjedla" tak sa mi nič nestane, kedže všetky ingredincie sú nezávadné a v inej podobe by sa dali aj skonzumovať. :)

Kryštáľ
Presnejšie deo kryštáľ. Taktiež aj v prípade deodorantu som dlhé roky používala ten sprejový. Prečo? V tínedžerských časoch som aktívne tancovala a samozrejme pred tréningom (aj po ňom) dievčatá (aj chlapci) používali "sprej". Lebo by smrdeli a to by bola hanba. Keď si predstavím mix tých všetkých pachov tak mi príde mierne zle. A hlavne neskutočný opar všade naokolo tak že ani všetky otvorené okná nepomohli. A samozrejme niekedy kúsok mikročastičiek zo spreja skončil aj niekomu v tvári.:/
Keď tri hodiny tancujete tak sa zapotíte, či na sebe máte nejaký sprej alebo nie. To je jasná vec. No a samozrejme tie spreje sa míňali ako teplé rožky a doteraz si pamätám frázu v dievčenskej šatni "požičiaš mi sprej?", lebo vždy niekomu došiel a potom sme si ho museli ísť dokúpiť vrámci "povinnej výbavy" do déemky. Tak to bolo. Nebola informovanosť o "alternatívach" a aj keby ju niekto v tom čase použil, asi by ho ohovorili alebo vysmiali. Lebo odlišnosť je kuul až po určitom veku, takže ak si dáte batikované/ ručne maľované tričko (bavlnené, ušité slovenskou tetou a kúpené na jarmoku tiež niekde na Slovensku) tak ak máte 14 rokov ste za blázna a podivína a ľudia sa radšej s Vami nebavia (vlastná skúsenosť a spätná väzba po rokoch), ak to niekto urobí dnes môže sa chváliť tým že "podporuje lokálnych hand made výrobcov, znižuje uhlíkovú stopu a nakupuje tak slow fashion módu". Trochu bizarné. :D
Späť k pointe. Momentálne už aktívne netancujem, ale aj keby som tancovala/ športovala tak to už riešim inak, lebo som viac informovaná a mám možnosti a slobodu výberu.
Momentálne mám teda deo kryštáľ, ktorý sa mi len tak rýchlo neminie (tipujem že až za pár rokov). Mám ho už nejaký ten rok a je to super, ale nepoužívam ho stále. Jednoducho niekedy nepoužívam nič. Hotovo. Ak sa to niekomu zdá humáč, tak smola. Ale inak deo kryštáľ odporúčam všetkými desiatimi! Snáď jediná nevýhoda je plastové balenie, ale kedže funguje na báze navlhčenia vodou a následnej aplikácie na dané miesta, tak neviem či by sa to dalo riešiť inak...:/
Kde ho zohnať? Okrem bio obchodov (na 99% by ho mali mať v každom- ak majú sekciu s kozmetikou, a ak nemajú spýtajte sa na to) a internetových (bio) obchodov aj v klasickej DMke (tam za dva krát väčší kryštáľ ako mám ja pýtajú suverénne najmenej evri, tuším 2,5) hľadajte v sekcii antiperspirantov tento Balea. Ak v danej predajni nebude, opýtajte sa kde je dostupný. Myslím, že je to právo zákazníka.
Pod iným názvom- kamenec nejen po holeni ho nájdete v inom tvare a od inej značky aj v Teta drogérii. Tu s však nachádza v sekcii s potrebami na holenie pre mužov!!! Na uvedenom linku tiež nájdete aj všetky možné spôsoby použitia a výhody, ktoré by mali platiť pre tieto kryštály vo všeobecnosti. :) 

Esenciálny olej
Už dlhšiu dobu nepoužívam klasickú voňavku. Asi nikdy som si žiadnu ani sama od seba nekúpila. Vždy som nejakú dostala darom (predajcovia voňaviek majú asi dobré marketingové stratégie- a nie len tí pouliční :D) a jednoducho som ju používala, alebo niekedy aj nedopoužívala a tak všelijak. Ale vlastne mi to príde "zbytočné". Lebo za prvé, pre koho je voňavka určená? Ja sama sebe nesmrdím a ak áno tak je to znamenie že mám ísť do sprchy, no nie? :D Keď idem von tak nemám extra dôvod sa voňavkovať, lebo nemám záujem omámiť niekoho cudzieho v parku, na ulici alebo v kaviarni. Keď idem do parku tak tak idem (aj) preto, aby som cítila kvety, trávu a stromy (áno, zatiaľ som šťastlivá osoba bez alergie). Keď idem po ulici tak chcem cítiť vôňu z pekárne, vôňu dažďa, a iné rôzne mestské pachy a vôňe. A keď idem do kaviarne, tak asi chcem cítiť vôňu kávy. To je moja logika. Logika niekoho iného môže byť iná. :) Ale áno, priznám sa, minule som si na krk dala kvapôčku mandarínkového esenciálneho oleja. Ale inak...voním ako ja, ako Linda (zatiaľ bez sťažností). A myslím si, že tak je to fajn a že takú vôňu by v parfumérii veru nenamiešali! :)

#VLASY
Tuhý šampón
To je taká vec ten tuhý šampón, že wau! Taktiež, dlhé roky umývania prevažne dlhých vlasov klasickými šampónmi. Not anymore. Po experimentoch s umývaním iba vodou, kedy som zistila že to nateraz pre mňa nie je nič moc som skúšala jeden tuhý šampón českej značky, ktorý mi nevyhovoval a moje vlasy po ňom boli ešte mastnejšie ako obvykle (áno, aj po tipoch a trikoch o zmývaní horúcou vodou alebo jablčným octom). Ale chápem, že nie všetko funguje na všetkých. Dlho som zvažovala tzv. "šampúch" od Ponia, alebo inej Slovenskej značky, až nakoniec som sa dostala náhodou u Dobrožrúta ku značke Musk a zatiaľ je to super! Ja mám Svieže ráno, keď si večer umyjem vlasy s týmto šampónom. Krásne balenie, v recyklo krabičke, nádherná vôňa a to hlavné: účinné fungovanie (na moje vlasy). A ako bonus tuhá forma, takže po dopoužívaní neostane žiaden odpad a na letisku môže pri kontrole zostať pokojne v batohu. :)

#TVÁR
Mydlo & voda & pleťový olej
Nikdy som nemala bezproblémovú pleť a nikdy asi mať nebudem (aj keď dúfať môžem), ale útechou mi môže byť, že takých ľudí (a nielen žien) je na svete mnoho.Tu existuje tiež nespočetné množstvo produktov komerčného charakteru. Ja ale momentálne používam nasledovné:
1. Voda (nič nie je lepší trik ako dodať v momente pokožke "fresh" pocit- opláchnutie čistou vodou)
2. Mydlo (už spomínané mydlo je super aj na tvár, tu by som sa však riadila aj podľa toho či dané mydlo je vhodné na daný typ pokožky o trochu viac, ja používam toto Uhlie mint od Vonai a vyhovuje mi)
3. Olej (na hydratáciu často nestačí len voda, aj keď človek by aj povedal že veď hydro hydratuje...:D, ja teraz používam už spomínaný olej vlastnej výroby...inak...ak by bol by záujem o workshop výroby takéhoto oleja (niesom expert, skôr experimentátor), tak napíšte do komentáru, alebo ma kontaktujte (nová sekcia contact na blogu! :)) a ak sa nás (vás) zopár nazbiera tak niečo vymyslím (ideálne v Bratislave niekedy koncom Augusta/ počas Septembra).

#ZUBY
Domáca pasta
Detto, dlhé roky používania klasickej pasty ako inak. Rôžne druhy, podľa toho čo bolo práve doma. K vyrobeniu vlastnej pasty ma primälo asi to, že som o tom čítala, videla videá a zaujalo ma to jednoduchosťou a brala som to ako experiment. Tak som si vyrobila (kokosový olej, jedlá sóda, a v "novej verzii" aj kvapka esenciaálneho oleja) a som spokojná. Áno aj tu existujú polemiky, jednak o kokosovom oleji ako takom aj o ne/účinnosti, ale úprimne si myslím, že keby sme išli do "filozofickej" podstaty všetkého tak vieme spochybniť všetko a asi by sme sa zbláznili. Treba nájsť balans a zatiaľ čo ja si budem pastu vyrábať, niekto iný si ju bude kupovať a o 20/ 30 rokov sa môžeme stretnúť a môžeme porovnať výsledky. :D Samozrejme, to čo je teraz sa môže zajtra zmeniť. Takže radšej poviem že toto celé je experiment, ktorý ani zdaľeka nie je mojim výmyslom (možno je to konšpirácia a škodoradosť nejakého zubára, aby o tých 20 rokov mal čo robiť...), len som sa inšpirovala a vyberám si z tej nekonečnej mozaiky to čo sa mi v daný moment zdá ako najlepšie riešenie z rôznych aspektov pre mňa. :) Takže tak.



P.S.: nebojte sa experimentovať, nebojte sa povedať nie, nebojte sa povedať áno. nebojte sa pýtať sa a zisťovať. všetko s mierou.


stay in peace, love yourself & our mother earth <3


all photos by me

Komentáre

  1. Ahoj Linda, mám na teba viacero otázok. Zaujal ma tvoj olej na tvár, ja momentálne používam pár kvapiek olivového oleja, ale nie som s tm celkom OK, lebo to zanecháva dosť mastný film na tvári. Chcel by som si vyrobiť taký olej, no zaujíma ma, kde zháňaš materiál a v akom pomere miešaš základný a esenciálny olej. Druhá vec, stále sa pohrávam s myšlienkou výroby vlastnej pasty, problémom pre mňa je nejaké schopné balenie...(mal som to v kávovej šálke). Vieš niečo odporučiť alebo dať nejaké tipy

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj Michal, vďaka za podnetné otázky! :) Ja zatiaľ používam hlavne ten mandľový ako základ a potom som robila mix napríklad aj so šípkovým (to bolo super kombo počas jesene a zimy). Myslím že väčsinu týchto “nosných” olejov nájdeš v bioobchodoch. Ja som tiež kupovala tento mandľový olej tu: https://www.aromaterapie.sk/MANDLOVY-OLEJ-LZT-jemny-nedrazdi-ukludnuje-115-ml-d1654.htm Ak si z Bratislavy tak odporúčam ísť priamo do ich maličkého skladu na Dlhé Diely, kde majú výber väčsiny čo je na e-shope a vtedy mi aj vedeli slušne poradiť. Super je aj https://www.soaphoria.sk/sk/, majú aj kamenný obchodík v Auparku, oleje predáavajú v 50 ml objemoch v sklenených fľaštičkách. Vo všeobecnosti platí, že čím väčšie balenie tým lepšie, no treba myslieť aj na spotrebu. Esenciálne oleje som zatiaľ nakupovala rôzne. Tiež buď vo vybraných bioobchodoch, ale posledne aj z http://www.ekologickadomacnost.sk/. Pomer vo všeobecnosti cca 10 kvapiek esenciálneho oleja na 100 ml “nosného” (mandľový/ arganový/ jojobový sú fajn napr.). Ale o pár kvapiek menej či viac rozhodne neuškodí, to už potom záleží na Tvojej preferencii. :) Čo sa týka pasty tak super je nejaká malá ideálne sklenená nádobka ktorá sa dá uzavrieť. Buď od malého džemu/ jogurtu v skle, alebo niečo podobné. Takto Ti pasta vydrží dlhšie a je to aj praktickejšie na uskladnenie. Dúfam že som aspoň trochu pomohla :) Pekný deň, Linda

      Odstrániť
  2. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky