2017

Mám rada sumarizácie roka. Tak ako firmy si robia koncoročné zúčtovania, obchody inventúry, tak aj ľudia si v hlave premietajú čo bolo a ako bolo.
Pripájam sa teda k takejto rekapitulácii aj ja, tou mojou osobnou.


BYE BYE 2017, WELCOME 2018! 

Zistenia roka
1.-2. ...že Brno mi chýba tak, že vždy keď tam idem, tak mám pocit že idem "domov"
3. ...že na zmrzlinu jednoducho neexistuje zlé počasie :)
4./ 6. ...že odpady sú naozaj zlo a treba im predchádzať ako sa len dá
5. ...že mojím cieľom je dosiahnuť "balans"
7. ...že Dybä je len jedna <3
8. ...že chodenie "barefoot" je fakt skvelá vec a určite sa v nej chcem vzdelávať a posúvať ďalej
9. ...že naozaj k životu nepotrebujem až tak veľa (vecí) a bez problémov sa viem zbaliť do malého ruksaku na akokoľvek dlho

Ľudia, príbehy, emócie...
Napriek rôznym vzdialenostným prekážkam som sa snažila s tými môjmu srdcu blízkymi byť čo najviac v kontakte. Osobnom, telefonickom, skajpovom, poštovom. Je to pre mňa tak dôležité ako život sám. Neviem čo by som robila bez všetkých tých skvelých ľudí. Asi by som niekde plakala do vankúša. Naštastie nemusím a som veľmi vďačná, že je tomu tak. :) <3 

Top kuultúrne udalosti roka
1. MOCAK= Museum of Contemporary Art Krakow (ešte sa tam hádam niekedy dostanem)
2. Koncert Bulp na streche Fakulty Architektúry STU počas jarného Urban Marketu (ten výhľad <3)
3. Filmový festival Cinematik v Piešťanoch (nabudúce poďme na viac dní prosím! :))
4. Retrospektívna výstava Mariny Abramović v Luisiane, v Dánsku (splnený narodeninový sen!)
5. Koncert Dillon na Pohoda Day_FM vo veľkej sále Slovenského rozhlasu (zimomriavky!)
6. Koncert Zrní vo Fléde v Brne (zenová energia)
7. Prague Fringe, najväčší a najstarší divadelný festival v angličtine v rámci Európy (sem tiež musím niekedy znova a na viac predstavení!)
8. Otvorenie komunitného centra Mareena v Bratislave (baby čo stoja za tým sú jednoducho super!)
9. DOD v Novej Cvernovke (a ľudia čo stoja za Cvernovkou si zaslúžia tiež aspoň zlatú medialu!:))

Nové miesta a mestá
Tento rok bol celkom výnimočný, lebo do mojej cestovateľskej mapy mi nepribudli žiadne nové krajiny. Ale som s tým akosi úplne v pohode. Ono cestovanie do nových krajín je super, ale niekedy môže byť poriadne náročné (hlavne pre niekoho kto má len veľmi minimálny orientačný zmysel :D). Bola som však na nových miestach a v nových mestách. Precestovala som (vlakmi, autobusmi a troška aj na bicykli) a prechodila (v barefoot obuvi) celkom slušne Južné Švédsko, v ktorom som toho videla možno viac ako niektorí rodáci. Niekde som bola aj viackrát, lebo je tam pekne. Napríklad v Dánskej Kodani, či Švédskom univerzitnom Lunde. So sestrou sme objavili čaro Krakowa a úplne si predstavujem ako tam idem na zamilovaný víkend plný bicykľovania, pierogow, zapiekaniek a objavovania neobjaveného. V Macedónsku som sa dostala k nádhernému Kaňonu Matka, kam sa tiež určite ešte niekedy chcem vrátiť. No a aby som nezabudla na Bratislavské objavy, tak Galéria Horský park stojí rozhodne za návštevu! Ja som tam bola prvý krát (hanba mi!), a rozhodne nie posledný.

1. Inštalácia ala Tetris v mestečku Kävlinge, Švédsko
2. Socha "suchozemského panica" v Helsingore, Dánsko
3. Botanická záhrada v Kodani, Dánsko
4. Open-air galéria Horský park, Bratislava
5. Návšteva Pivovaru Carlsberg v Kodani, Dánsko
6. Hamletom opradený zámok Kronborg v Helsingore, Dánsko
7. Írečité mestečko Jakriborg, Švédsko
8. Objavovanie Krakowa so sestrou Simčou, Poľsko
9. Plavba Kaňonom Matka neďaleko Skopje, Macedónsko

Cestovateľské stálice
Praha & Budapešť sa stali takými mojimi istotami. Skátka v každom z týchto miest sa ročne objavím niekoľkokrát. Či už z tadiaľ alebo tam letím, alebo sa to jednoducho tak stane že tam som napríklad na výlete. Stále ma bavia. Stále je v nich čo objavovať a to je super! :)

1. Budapešť- Keleti Pályaudvar / 2. Budapešť- dvaja psíkovia v okne / 3. Praha- Kolotoč na Letnej na ktorého finálnu rekonštrukciu sa neviem dočkať / 4. Budapesť- Most slobody / 5. Praha- židovský cintorín na Žižkove / 6. Praha- Metronom na Letnej / 7. Budapešť- "ruin pub" Szimpla Kert / 8. Praha- Národné divadlo / 9. Budapešť- "ruin pub" Szimpla Kert

Kafetariánstvo ("bez kávy nie sú rána ránami, bez kávy sú rána ranami" čistá duša)
Minulý rok som sa stala kávičkarkou. Nie že by som pila kávu na litre, alebo že by som bola neviem aká odborníčka, ale ak by mi niekto spravil blind test asi by som vedela rozoznať "Nesku" od tej naozajstnej kávy. Kávu pijem skôr na kvalitu ako kvantitu. Rada ju pijem v príjemnom prostredí (nie nutne "hipsterskom") s príjemnými ľuďmi, ale niekedy aj sama. Je to oddych, dobitie bateriek, možnosť socializácie a upevňovania vzťahov a ešte oveľa viac. Káva je zaujímavý nápoj a som rada že som sa ju naučila piť bez mlieka (predovšetkým zo zdravotných dôvodov) a že mi tak aj viac chutí. Nemám rada kávu do ruky (to-go) do jednorazových pohárov. Tam sa pre mňa strácajú všetky benefity, okrem dobitia bateriek a ešte pribúda tvorenie nezmyselného odpadu (áno, viem že existujú všetky tie "keep cupy", ale jednoducho má toto fast konzumovanie kávy zatiaľ nejak neočarilo) a riziko že sa celá pooblievam. No a od Vianoc máme doma kávovar (taký na espresso), a ešte som aj dostala také cestovateľské koťogo. Už to tak vyzerá, že aj tento rok sa bude niesť v znamení kávy. :)

6. Kafíčko / 7. Žufaňa / 8. SKØG / 9. Mercek

Kulinárium
Tento rok bol čo sa týka jedla celkom fajn. Ochutnala som dosť veľa nových vecí. Napríklad gyozu (od Foodstocku), rôzne švédske koláče a pochutinky ako napríklad semlor/ semle, (tie som aj doma s pomocou sestry upiekla- fotka 8), tú najlepšiu raw hráškovú polievku (od Made with Laf), rôzne vegánske a vegetariánske burgre... Prvý krát v živote som pila absinth! A dokonca nie len tak hala bala, ale v naozajstnom absinth bare! :D To ste vedeli, že v Bratislave také je? Ja napríklad nie. Ochutnala som aj všelijaké cheesecaky, pričom pri tvorbe zopár z nich som aj asistovala. No a stálicou boli (občasné) návštevy najlepšej palacinkárne na svete Lacinky a moje vlastné raňajkové (zväčša ovsené) kaše. Suma sumárum, nebola som o hlade ani o smäde, za čo som vďačná, lebo stále zastávam názor že jedlo je dar a pre mnohých to nie je žiadna samozrejmosť. 
Tak chleby (burgre/ palacinky/ kaše/ polievky/ semle/ pierogy...) každodenné nech má čo najviac z nás na tomto svete aj v tom roku 2018. Amen!

Nové poznatky
Napriek tomu že okolím očakávaný titul som v tomto roku nezískala, napriek tomu som získala mnoho cenných informácií, tipov, rád a poznatkov. Najviac ma počas roka zaujímala téma zero-waste, a všetkého čo sa s týmto životným štýlom spája. Či už sa jednalo o domácu výrobu kozmetiky, alebo o používanie vlastných obalov. Nezabudnuteľným zážitkom pre mňa bola prednáška jednej z najvýraznejších osobností a propagátoriek zero waste životného štýlu- Bei Johnson, na ktorej som mala možnosť zanietene počávať v prvom rade (viď foto 3 :D) a napokon si aj nechať podpísať knižku a odfotiť sa s ňou. <3 V ten deň som odchádzala domov veľmi motivovaná a veľa vecí som si uvedomila/ utvrdila a tak.:) Bola som sa vzdelávať aj na zopár konferenciách (na rôzne témy), ktoré mi určite tiež dali to, čo dúfam ešte niekedy využijem. Super boli aj workshopy v Kunsthalle (napr. foto 8) pod názvom Experiment umenie. Zúčastnila som sa troch a dúfam že v roku 2018 sa tiež na nejaké dostanem. :) Last but not least...som absolvovala školenie pre začínajúcich podnikateľov v Národnom podnikateľskom centre (áno znie to veľmi fancy :D) a aj nejaké konzultácie tohto typu. A áno mám nejaké plány, všetko je v procese, čo to bude až to bude sa hádam včas všetci dozviete. :) 
Držte palce, plís! O:) 

Čo sa mi (myslím si) podarilo
Zastávam názor, že je dobré sa orientovať viac na tie pozitívne veci, ako na negatívne. Aj keď sa niektoré veci môžu zdať ako maličnosti, tak či onak sú to nejaké kroky smerom vpred a to sa ráta. Niekedy netreba "objaviť Ameriku", ale stačí objaviť krásy vlakovej stanice v Nových Zámkoch. :)
Ak by som mala zhrnúť rok 2017, tak pre mňa osobne bol rokom upokojenia. 
Žiadne prevratné zmeny, ale celkové spomalenie. 

1. Spolupracovala som pri tvorbe výstavy. Tá prebiehala ako sprievodné podujatie jubilejného 20. ročníka MFDFS (Medzinárodný festival detských folklórnych súborov).
2. Vyšiel mi článok v Sfére! (z tohto som sa naozaj veľmi tešila O:))
3. Pomáhala som s vyzdobením niekoľkých svadieb. 
4. / 8. Úspešne som zredukovala (5R Zero Waste- Reduce) počet svojich vecí. Zväčša darovaním, tak sa teším že veľa veciam som takto dala nový život. :)
5. Súťažila som. Kto ma pozná vie. Aj tento rok sa zadarilo, a najväčšiu radosť sme aj so sestrou spôsobili mamine, keď sme pre ňu vyhrali legendárne IKEA kreslo a dali mu tak šancu na nový život. :) Frajerovi som vyhrala pernamentku do fitka, pre seba tablet (a starší posunula sestre), poukážky na pivo aj lístky na komediálne predstavenie som zdieľala s tými najbližšími, tak isto ako wafličky z veľkej sklenenej dózy. Neviem, možno je to karma že vyhrávam, lebo sa vždy podelím ako sa len dá. A možno mám naozaj štastie, ale tak či onak je tam podľa mňa i kúsok pravdepodobnosti. Skrátka keď sa zapojím do 50 či možno aj 100 súťaží, tak je tam istá šanca, no nie? No áno! :D :)
6. Ušetrila som niekoľko stovák sáčkov a igelitiek. So sebou musím mať vždy vlastnú plátenú tašku a (takmer vždy) textilné vrecká na zeleninu, ovocie a pečivo. Ak ich nemám tak je možné že ma pochytí vnútorná nervozita a nakoniec si tie "mandarinky" ani nekúpim. :D Taktiež znovupoužiteľnú fľašu. Jednu a tú istú som mala vyše dvoch rokov, a asi to tak malo byť že ma nadobro opustila a prenechala miesto sklenenej Retap fľaši. Aj tak jej ďakujem že mi tak dobre slúžila a nemusela som minúť tak 500 fliaš (a bohvie koľko peňazí!). Uff...
7. Sprevádzala som turistov. Vo Švédsku a po anglicky! Ja! Čo som pred pár rokmi ledva vedela vykoktať "My name is...". :D Bola to super skúsenosť a verím že nie posledná tohto typu. :)
9. Celkovo som sa upokojila. Keď som niekam nešla (prvý rok som napríklad vynechala Grape festival), tak som vedela, že svet sa z toho nezblázni. Vo veľa prípadoch som sa naučila hovoriť nie (5R Zero Waste- Refuse) a odolávať tak aj konzumným nástrahám (neraz som už nejakú vec držala v ruke a  po duševnej facke som ju išla položiť späť na regál s vedomím, že to aj tak nepotrebujem). Ak už som niečo kupovala, tak v prvom rade z druhej ruky (v 99% prípadoch), alebo som sa snažila využiť to, čo už som mala (5R Zero Waste- Reuse). No a v tichu a pokoji Švédskeho leta ("jesene") som si uvedomila, ktorým smerom sa chcem asi uberať. V tomto momente, v nasledujúcich mesiacoch a hádam aj rokoch. 

Čo sa má stať, stane sa, ale niektorým veciam je potrebné dopomôcť. 
Pomaly, ale isto. Bez obáv, ale s rozvahou. S dobrým úmyslom voči ostatným, no neprestávať myslieť aj na seba. 


201∞  BALANCE


peace & love & good luck in 2018 želá L. alias slon v pive

<3


photos by me & other friends

Komentáre

Obľúbené príspevky